Zašto je važno da ugasite tekući račun koji više ne koristite

Postupajući po prigovorima korisnika, Sektor za zaštitu korisnika finansijskih usluga Narodne banke Srbije od početka se sreće s velikim brojem prigovora korisnika tekućih računa koji nisu aktivni. „Iznenađeni“ neprijatnim saznanjem da duguju novac bankama u kojima imaju nekad otvorene, ali ne više i aktivne tekuće račune, građani su se javljali Sektoru prigovorom. Najčešće su do tog saznanja dolazili onda kada im je po zahtevu za novi kredit došlo obrazloženje o odbijanju zahteva zbog postojanja dugovanja u Kreditnom birou.

Neaktivni tekući računi

Prema rezultatima istraživanja javnog mnjenja koje je Narodna banka Srbije sprovela marta 2011. godine, u Srbiji je svaki ispitanik imao otvoren tekući račun, što znači 100% ispitanika. Ovaj podatak pokazuje da naši građani ne primaju platu u kovertama, „na ruke“, kao nekada, već da im njihovi poslodavci isplaćuju zaradu na tekući račun. Po ovom pokazatelju, Srbija prednjači u odnosu na većinu zemalja u regionu. Ipak, istraživanje je pokazalo i drugu stranu medalje. Od ukupnog broja korisnika tekućih računa, čak petina je imala neaktivne tekuće račune, koji nisu korišćeni više od šest meseci. Skoro trećini ovih ispitanika nije bilo poznato da li su u obavezi da plaćaju naknadu za održavanje tekućeg računa.

Ugovor o otvaranju i vođenju tekućeg računa

Samo da podsetimo, da biste otvorili tekući račun, potrebno je da potpišete ugovor o otvaranju i vođenju tekućeg računa s bankom koju izaberete. Banke su dužne, pored ostalog, da u svakom ugovoru jasno naznače sve naknade koje ste u obavezi da plaćate po osnovu korišćenja tekućeg računa. Uprkos toj činjenici, praksa je pokazala da građani po inerciji potpisuju ugovore, ne čitajući njegove odredbe. Napominjemo, da ukoliko ste potpisali ugovor s bankom, to znači da ste na sebe preuzeli sva prava i obaveze koje proističu iz tog ugovora, bez obzira da li ste upoznati s njima ili ne. Zbog toga, Narodna banka Srbije savetuje svim korisnicima finansijskih usluga da uvek pročitaju ugovor pre potpisivanja i zatraže pojašnjenje svih odredaba iz ugovora koje ne razumeju ili ih dovode u nedoumicu.

Ukoliko je korišćenje tekućeg računa uslovljeno plaćanjem naknade za održavanje računa, ta obaveza korisnika trebalo bi da bude definisana ugovorom. U skladu sa ugovorom, održavanje tekućeg računa se plaća, bez obzira da li je na tom računu bilo prometa ili ne. Nakon određenog vremena, a ukoliko obaveze nisu izmirivane, a račun doveden u nedozvoljeno prekoračenje, banka će prijaviti ovo dugovanje Kreditnom birou.

Evidencija Kreditnog biroa

Svaki građanin koji želi da podigne kredit ili postanete korisnik finansijskog lizinga mora da zna da je jedan od preduslova za dobijanje kredita ili finansijskog lizinga uredna kreditna istorija. Naime, u slučaju da su u bazi Kreditnog biroa evidentirane vaše neizmerene obaveze po bilo kom osnovu, pa i po osnovu korišćenja neaktivnog tekućeg računa, banka ili davalac lizinga mogu odbiti da zaključe ugovor sa vama, ukoliko ste evidentirani kao neredovan platiša.

Obaveštavanje korisnika

Takođe, činjenica je da se korisnici bankarskih usluga najčešće žale da ih banke ne obaveštavaju o nastalom dugovanju i po nekoliko godina. Ugovori koje su građani potpisivali s bankama često nisu imali odredbu o obaveštavanju korisnika, ili su podrazumevali da korisnici izvode sa svog računa preuzimaju na šalterima banke.

Međutim, Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga, koji se primenjuje od 5. decembra 2011. godine, regulisao je pitanje obaveštavanja korisnika finansijskih usluga o svim dugovanjima, uključujući i ona nastala po osnovu korišćenja tekućeg računa. U slučaju dozvoljenog prekoračenja računa, banke su dužne da jedanput mesečno dostave korisniku bez naknade, u pisanoj formi ili na drugom trajnom nosaču podataka, obaveštenje – izvod o svim promenama na njegovom računu. U slučaju znatnog nedozvoljenog prekoračenja računa („znatno nedozvoljeno prekoračenje“ po tekućim računima građana utvrđuje se u iznosu od 1.000 dinara, s tim da svaka banka može samostalno odlučiti da primenjuje i niži iznos od ovog utvrđenog) koje traje duže od jednog meseca, banka dužna da bez odlaganja, u pismenoj formi ili na drugom trajnom nosaču podataka, obavesti klijenta o:

  1. iznosu prekoračenja;
  2. kamatnoj stopi koja će se primeniti na iznos prekoračenja;
  3. drugim eventualnim naknadama, troškovima i ugovornim kaznama.

Postupak gašenja računa

Propisano je da banka gasi tekući račun potrošača na osnovu pismenog zahteva za gašenje računa ili na osnovu okvirnog ugovora o platnim uslugama kojim se uređuju uslovi za otvaranje, vođenje i gašenje tog računa, a novčana sredstva sa računa potrošača prenosi na račun naveden u zahtevu ili ugovoru, odnosno vrši isplatu u gotovom novcu u skladu sa zahtevom ili ugovorom i gasi račun tog potrošača. Zakonom o platnim uslugama propisano je da korisnik ima pravo na besplatno gašenje tekućeg računa. Prethodno je potrebno da korisnik tekućeg računa izmiri sve obaveze koje su nastale korišćenjem tog računa.

Sve informacije o finansijskim proizvodima i pravima korisnika finansijskih usluga možete pronaći na sajtu www.tvojnovac.nbs.rs