latinica

Обрати пажњу... то је ТВОЈ НОВАЦ

 

Шта је електронско банкарство и које су његове предности?

Електронско банкарство се дефинише као скуп разноврсних начина извођења финансијских трансакција употребом рачунарских мрежа и телекомуникационих медија.

Банке у Србији су у своју понуду уврстиле услуге електронског банкарства како би пружиле масовне услуге прилагођене специфичним потребама клијената, унапредиле квалитет тих услуга, задржале постојеће и привукле нове клијенте и на крају, смањиле трошкове пословања рационализацијом пословних процеса.
Електронско банкарство (енг. е-banking) вам омогућава да путем интернета брзо и лако приступите свом рачуну у банци, независно од радног времена банке, 7 дана у недељи, 24 сата дневно. За коришћење ове услуге неопходно је да имате рачунар, таблет или мобилни телефон који подржава интернет.

Електронско банкарство вам може знатно уштедети време, јер можете без чекања  обавити већину трансакција због којих иначе идете у банку. Такође, услуге које се обављају путем електронског банкарства су ослобођене провизија од стране већине банака, или су те провизије значајно мање од оних које се плаћају на шалтеру банке.  Ако узмете у обзир да је просечна провизија у пошти или банци приликом плаћања рачуна за комуналне услуге или телефон просечно око 50 динара, јасно је колико новца и времена можете уштедети користећи услугу електронског банкарства само за плаћање рачуна. Међутим, услуга електронског банкарства се обично наплаћује у складу са тарифом банке за одржавање текућег рачуна. Једна од значајних предности електронског банкарства је што од момента коришћења те услуге имате увид у све трансакције на вашим рачунима, на једном месту, у електронској форми, а у складу са роковима чувања података које прописује банка.

Како изгледа електронско банкарство?

Постоје два техничка решења када је у питању електронско банкарство. Неке банке траже да инсталирате посебан софтвер на вашем рачунару који има приступ интернету. Самим тим, приступ је могућ само са једног рачунара. С друге стране, неке банке нуде електронско банкарство које омогућава приступ преко сајта банке са било ког компјутера. Користећи овај вид електронског банкарства, можете приступити банкарском сервису са посла, од куће, са путовања, или одакле год желите.

Неке банке вам омогућавају да сами подесите како ће визуелно изгледати ваш приступ електронском банкарству, тј. да бирате како ће изгледати ваше радно окружење, као и да ли ћете користити основни, напредни или експертски ниво услуга.

Које услуге омогућава? 

Путем електронског банкарства можете обављати финансијске трансакције - плаћања, трансфер новца са рачуна на рачун, можете плаћати рачуне које сте претходно дефинисали, обављати мењачке послове,  имати увид у стање и дневне промене на рачуну и  евиденцију трансакција, као и да видите стање по кредиту, ако га имате.

Да ли је коришћење безбедно?

Приликом коришћења услуга електронског банкарства, не треба да бринете за сигурност ваших података, јер овај начин плаћања је сигурнији него да са собом носите новчаник. За све електронске трансакције остаје запис, нпр. са које адресе се приступило и на чији рачун су отишла средства.
Поред тога, идентитет особе које користи ову услугу проверава се на два различита начина, путем СМС-а и токена.

Уколико за ауторизацију користите СМС, банци пријављујете број мобилног телефона на који ће вам, приликом обављања трансакције путем апликације за електронско банкарство, стизати једнократна лозинка, коју ћете уписивати у за то предвиђено место у самој апликацији и на тај начин комплетирати трансакцију.

Токен је уређај сличан калкулатору, који се даје кориснику приликом регистрације за коришћење услуга електронског банкарства. Корисник се идентификује тако што у токен укуцава ПИН број који је претходно одабрао. Токен је везан за сваког корисника појединачно и његов рачун или више рачуна, тако да се не може посуђивати другима.

Шта је мобилно банкарство или М-banking?

Мобилно банкарство представља најновији тренд у развоју електронског банкарства који омогућава плаћање путем мобилног телефона, таблета и других уређаја који су опремљени специјалним софтвером за мобилни приступ интернету. Мобилном технологијом банка омогућава клијентима контролу над сопственим трансакцијама, а највећа предност се огледа у мобилности,  аутоматском и тренутном повезивању са банком и једноставној употреби.

У последње време, све већи број банака омогућава мобилно банкарство. Корисници на својим мобилним телефонима са андроид оперативним системима могу инсталирати апликацију за електронско банкарство, која им пружа исте погодности као да је користе на рачунару. Поред трансфера новца и других новчаних трансакција, клијентима су путем мобилних уређаја доступне брокерске услуге, курсна листа, информације у вези са локацијом експозитура и банкомата, потом информације у вези са тржишним каматним стопама, извештаји о акцијама итд.